Колеги, на един алтернатор не се мери само напрежението. Има и изправителен блок от диоди, които се проверяват на осцилоскоп...
Не се заяждам, но на осцилоскоп се мерят напрежения, a диодите се мерят на преход (pn-преход). Друг въпрос е че в алтернатора има доста нещица - силов изправителен блок, слаботоков такъв, възбудителна намотка, четки, електронен регулатор и едно от тези нещица да не работи, това напрежение 14.2V, за което се говори, няма да е толкова. Така че вържи се с мултицета на акумулатора и при запален мотор има ли го 14.1-14.3 всичко е ОК.
FIAT Marea Weekend ELX TD100, Bravo 1.9 Multijet 16V
Връщам темата, защщото и аз като колегата имам подозрения. Ето детайлите: От известно време забелязвам много леко колебание в оборотите на ДВГ , в рамките на 30-40-50 оборота, на цикъл от около 4-5 секунди, комбинирано с леко усилване и намаляване на светлинката на електронното дисплейче на таблото. Мислех си че нещо си въобразявам, докато тази вечер не изчетох няколко теми за алтернатора, и реших да направя проверки. Какво показаха проверките:При твърда връзка м/у акумулатора и сондите на мултицета (под "твърда" разбирам здраво да са стегнати с помощта на щипките на кабелите за даване на ток) , в продължение на 2 минути уредът показва следното - на интервал от около 4,5 - 5 секунди напрежението се променя непрекъснато от 12.78 волта, до 13.90 волта. Тази промяна освен на уреда, се усеща и слухово чрез промяна на звука на двигателя, както и едва доловимо усилване и отслабване на фаровете. По време на измерването, колата беше в нормално състояние - вентилатор парно на 1, радио, фарове и това е. Друго - не. А, и лампата в багажника, която ми свети при вдигнат преден капак. Никога, освен при контакт и неработещ двигател, лампата за незареждане на акумулатора не ми е светила. Перките на радиаторите също бяха в покой. Когато подам малко газ, веднага се вижда как фаровете се усилват леко, разбира се ако наблюдаваш точно за това, иначе едва ли ще го забележиш. Как мислите колеги, дали по описаните симптоми може да се даде точна диагноза и да е ясно кое точно е проблемното място - дали реле, дали диоди, дали кабели и клеми, или си трябва сваляне на алтернатора и тестването му в сервиз със съответната апаратура - осцилоскопи, П-Н преход и т.н.? В допълнение - акумулатора показва "зелено око", нямам никакви проблеми с паленето, върти си нормално, не е паднал твърде бързо, а "проблемът" е поне от месец, ако не и повече.Възможно ли е работата на подгряващите свещи на антифриза да оказва такова влияние, че да свали повече от волт при работещ ДВГ, свещите са 3 по 200 вата, общо към 50 ампера дърпат, и в инструкциите на системата пише че понякога е възможно 1 , 2 или дори и трите свещи да бъдат временно спрени, за да се осигури пълноценното зареждане на акумулатора. Та мисля си - ако спират за няколко секунди, после се включват, после пак спират..... на периоди от по 4-5 секунди? Или не би трябвало дори и при тази консумация напрежението да е под 13 волта.Уредът с който меря е китайски, но все пак разликата от волт и нещо си я има.
Връщам темата, защщото и аз като колегата имам подозрения. Ето детайлите: От известно време забелязвам много леко колебание в оборотите на ДВГ , в рамките на 30-40-50 оборота, на цикъл от около 4-5 секунди, комбинирано с леко усилване и намаляване на светлинката на електронното дисплейче на таблото. Мислех си че нещо си въобразявам, докато тази вечер не изчетох няколко теми за алтернатора, и реших да направя проверки. Какво показаха проверките:При твърда връзка м/у акумулатора и сондите на мултицета (под "твърда" разбирам здраво да са стегнати с помощта на щипките на кабелите за даване на ток) , в продължение на 2 минути уредът показва следното - на интервал от около 4,5 - 5 секунди напрежението се променя непрекъснато от 12.78 волта, до 13.90 волта. Тази промяна освен на уреда, се усеща и слухово чрез промяна на звука на двигателя, както и едва доловимо усилване и отслабване на фаровете. По време на измерването, колата беше в нормално състояние - вентилатор парно на 1, радио, фарове и това е. Друго - не. А, и лампата в багажника, която ми свети при вдигнат преден капак. Никога, освен при контакт и неработещ двигател, лампата за незареждане на акумулатора не ми е светила. Перките на радиаторите също бяха в покой. Когато подам малко газ, веднага се вижда как фаровете се усилват леко, разбира се ако наблюдаваш точно за това, иначе едва ли ще го забележиш. Как мислите колеги, дали по описаните симптоми може да се даде точна диагноза и да е ясно кое точно е проблемното място - дали реле, дали диоди, дали кабели и клеми, или си трябва сваляне на алтернатора и тестването му в сервиз със съответната апаратура - осцилоскопи, П-Н преход и т.н.? В допълнение - акумулатора показва "зелено око", нямам никакви проблеми с паленето, върти си нормално, не е паднал твърде бързо, а "проблемът" е поне от месец, ако не и повече.Възможно ли е работата на подгряващите свещи на антифриза да оказва такова влияние, че да свали повече от волт при работещ ДВГ, свещите са 3 по 200 вата, общо към 50 ампера дърпат, и в инструкциите на системата пише че понякога е възможно 1 , 2 или дори и трите свещи да бъдат временно спрени, за да се осигури пълноценното зареждане на акумулатора. Та мисля си - ако спират за няколко секунди, после се включват, после пак спират..... на периоди от по 4-5 секунди? Или не би трябвало дори и при тази консумация напрежението да е под 13 волта.Уредът с който меря е китайски, но все пак разликата от волт и нещо си я има.
при напълно загряла кола тези свещи на антифриза трябва да са спрени нали?е тогава си замери напреженията и ще разбереш дали е от тях.
Да, намислил съм утре да го направя, просто сега нямаше за кога да чакам да загрее, трябваше да си отвися .... още 5 минути в колата що не можах да се сетя за тоя вариант... може би защото ми се струва твърде много 1.2 волта да се губят така на периоди. А и нещата така са изчислени, че тия свещи трябва да работят непрекъснато, а не на интервали. Спомнам си че като ги мерих, когато ги оправих, акумулатора си показваше непоколебимо 14.18 волта с 3 работещи свещи в продължение на няколко минути, през деня, на току-що запален двигател. И съм 99% убеден че не е от свещите, защото тези колебания съм ги усещал и при напълно загрял двигател, сигурен съм.
Да, намислил съм утре да го направя, просто сега нямаше за кога да чакам да загрее, трябваше да си отвися .... още 5 минути в колата що не можах да се сетя за тоя вариант... може би защото ми се струва твърде много 1.2 волта да се губят така на периоди. А и нещата така са изчислени, че тия свещи трябва да работят непрекъснато, а не на интервали. Спомнам си че като ги мерих, когато ги оправих, акумулатора си показваше непоколебимо 14.18 волта с 3 работещи свещи в продължение на няколко минути, през деня, на току-що запален двигател. И съм 99% убеден че не е от свещите, защото тези колебания съм ги усещал и при напълно загрял двигател, сигурен съм.
Колега,не е възможно да натовариш алтернатора с 50 ампера и напрежението на изхода му да остане същото както преди натоварването.Може да имаш спад и повече от един волт.Много е важно в момента на измерването колко ти е зареден бил акомулатора и при какви обороти на двигателя го правиш.Ако имаш правотокови индуктивни клещи измери как се колебае тока в момент на колебаене на напрежението.
Не се заяждам, но на осцилоскоп се мерят напрежения, a диодите се мерят на преход (pn-преход). Друг въпрос е че в алтернатора има доста нещица - силов изправителен блок, слаботоков такъв, възбудителна намотка, четки, електронен регулатор и едно от тези нещица да не работи, това напрежение 14.2V, за което се говори, няма да е толкова. Така че вържи се с мултицета на акумулатора и при запален мотор има ли го 14.1-14.3 всичко е ОК.
Не се заяждам, но ... Ако не ти работи някоя от фазите на генератора,ако има намотка на късо, прекъснал/пробил диод и т.н. Повредата се диагностицира с осцилоскоп. Процедурата е елементарна, но не за сервизи с манталитет и оборудване "всичпо по 1 лев". При някои повреди е възможно да няма голямо отклонение от номиналното напрежение, но пада значително капацитета на алтернатора, а акомулатора не се дозарежда особено зимно време в градско движение!С осцилоскопа може да се визуализира променливата компонента на зареждащия ток произвеждан от алтернатора.Не намерих нищо интересно с гугала,за да постна линкче, но ако имам време ще ти преснимам някоя и друга страничка от някой дебел учебник.Със здраве.
Ето точно и последователно какво показа КИТАЙСКИЯТ ми мултицет:Закачих сондите отново с помощта на кабелите за даване на ток за акумулатора. Напрежение - 12.33 волта. Контакт - напрежение 11.54 волта. След около 10 секунди от жабката се чува цъкане на едно реле, в този момент напрежението се покачи до 11.58 волта. След още около 2-3 секунди не се чу никакво реле, но напрежението стана 12.2х волта, преполагам това е бил момента в който подгряващите свещи са изключили съвсем (лампата им изгасна още на втората секунда).Старт - напрежението спадна моментно до 8.9 волта, след като ДВГ запали, се покачи на 13.68 волта. В този момент нямаше никакви работещи консуматори, освен подгряващите свещи на антифриза. Напрежението остана стабилно - около 13.7 волта. Включих къси светлини - напрежението спадна до 13.40 и на всеки 2 секунди сваляше по 1 стотна волт. След около 25-30 секунди започна колебанието - от 12.7 до към 13.4 волта, на цикли от по 4-5 секунди. Това продължи докато мултицета не стигна до 13.05 волта в пик и 12.4 в минимум. Изключих късите, напрежението продължи да се колебае, но вече растеше с по 0.01 на всеки 1-2 секунди.Тръгнах, стигнах до работа, там отново реших да премеря - Напълно загрял двигател, парно на 1, радио, дневни светлини - напрежение стабилно и точно 14.33 волта без никакво мърдане, независимо дали е на празен ход двигателя, или леко го изфорсирвам, все си беше 14.33, с някакви колебания от сорта на +/- 0.02 волта. При включване на къси - спад до 14.25.Следобед - запалвам, двигателя изстинал. Повтаря се абсолютно същото като сутринта, но този път като започнаха колебанията, започнах да меря и напрежението в/у подгряващите свещи на антифриза. Две от тях работеха нешрекъснато, но третата - постоянно включваше и изключваше. Това е момента в който според инструкциите "една, две, или всичките три свещи могат да бъдат изключени от ЕКУ-то, за да се осигури пълноценно зареждане на акумулатора". Вероятно снощи е станало точно това - в един момент напрежението е станало твърде ниско, и едната свещ постоянно е включвала/изключвала, командвана от ЕКУ-то, което е довело и до тези колебания. За мен проблемът е ясен, и всъщност не е проблем, ами просто "така стоят нещата в този вариант на двигателя".Колега Stefan Hadjov - нямам цитирания от теб инструмент - правотокови индуктивни клещи. u_bo - оказа се товакоето предположи - тези свещи, въпреки че бях много сигурен че не са те, оказа се другия 1 % И въпреки всичко - някой от вас смята ли че все пак пада на напрежение е твърде голям (всички измервания са на 850 оборота на двигателя!)? Предвид 2-киловатовия стартер, и спад от близо 4 волта когато той дърпа, общо 600 вата свещи е нормално да свалят волт, волт и нещо. Така си мисля.
... някой от вас смята ли че все пак пада на напрежение е твърде голям (всички измервания са на 850 оборота на двигателя!)?
не смятам че е твърде голям. аз бих дигнал на около 1200-1500 об/мин и тогава според показанията ще го мисля
ogi28b написа:
... Предвид 2-киловатовия стартер, и спад от близо 4 волта когато той дърпа, общо 600 вата свещи е нормално да свалят волт, волт и нещо. Така си мисля.
няма такъв филм, все пак са различни вериги , по различни кабели ... тука думата ’нормално’ е неуместна
... някой от вас смята ли че все пак пада на напрежение е твърде голям (всички измервания са на 850 оборота на двигателя!)?
не смятам че е твърде голям. аз бих дигнал на около 1200-1500 об/мин и тогава според показанията ще го мисля
ogi28b написа:
... Предвид 2-киловатовия стартер, и спад от близо 4 волта когато той дърпа, общо 600 вата свещи е нормално да свалят волт, волт и нещо. Така си мисля.
няма такъв филм, все пак са различни вериги , по различни кабели ... тука думата ’нормално’ е неуместна
Има такъв филм приятел.И е много верен филма.Колкото и различни вериги на брой да са в крайна сметка всички отиват при един и същ източник на напрежение-акумолатора.При старт и консумация от подгревни свещи консумацията достига до 200 ампера и е нормално в този момент напрежението на акумолатора да падне на 9 волта.А при 50 ампера консумация е също нормално да има пад от 1 волт.Всичко което описва ОГИ в последния му пост е нормално и няма повод за притеснение.
Здрасти Оги! Първо един въпрос - По колко време на ден караш. И как - повече висиш по светофари или навърташ 30-40 км с две три спирания. Защото: Като висиш на светофара много често дни наред се получава недозареждане на акумулатора. Просто при ниски обороти акумулатора помага на алтернатора, особено през зимата при включени фарове, парно и т.н. Затова и фаровете светят по жълто. Освен това имаш сериозен консуматор при палене - свещите за антифриза. Следователно честото палене и карането на къси разстояния също е вариант за недозареждане. Друга причина е прекъснал диод - появява се променлива съставна на напрежението за зареждане, затова колегите са прави, че се гледа с осцилоскоп - може и китайски. Не е кой знае колко прецизно измерване. Та тая съставна с отрицателната си част спрямо цялото напрежение го понижава и няма пълноценно зареждане. И нея може да я хванеш като включиш мултицета да мери променливо напрежение. Според мен не би трябвало подгряващите свещи да влияят на оборотите респ. на напрежението. Защото има още нещо неясно: дали напрежението пада и затова падат оборотите или заради падането на оборотите пада напрежението. Защо ако има проблем със зареждането и се изключи едната свещ, ще се включва след 4-5 сек. За толкова време не може да се изчисти проблем в зареждането.Заради всички тия неща си мисля за хронично недозареждане на акумулатора. Това могат да ти го проверят акумулаторджиите с товарна вилка. Но за да е истинско трябва да се направи когато се вижда ефекта, не казвам проблема защото може да няма такъв.Толкова се сетих в момента. Дано да помогне!
Даже да караш всеки ден по 3 км.- пак акомулатора ще си пали 3 години.Това с недозареждането е мит-като се кара 3 км.- акомулатора се възбужда и в него протичат обратните на сулфатизация процеси, освен това, като нощува- през ноща отново протичат процеси на възобновяване на електролитната смес, така че- няма разлика в режима на каране на колата.Елементарно. :D
Тази вечер отново всичко беше повторено. В отговор на u_bo - както и колегата Stefan Hadjov казва - всички вериги черпят ток от едно място. Нормално батерия под товар да и пада напрежението. Щом при товар 200 ампера пада под 9 волта, следва че е нормално при товар 50 ампера да има спад , дали ще е волт или по-малко, или повече, факт е че има. pepo - колата се кара малко, относително. 3-4 километра, но ги минавам за 15 минути. Това прави невероятната средна скорост от 12 километра в час. За това време двигателя загрява напълно, а проблема с недозареждане вследствие на включени къси светлини при мен е сведен до минимум - използвам DRL-модул, с ШИМ със запълване 30 %, т.е. възможно най ниската консумация. На светофар никога не държа спирачките натиснати. Парното ми никога не работи на повече от 2, а като загрее колата, почти винаги е на 1. Държа да отбележа че фаровете ми НЕ светят жълто, дори с тези падове на напрежение, но това е друга тема С две думи - никога не ползвам някакъв консуматор, освен ако наистина не се налага. Дори мигач пускам в последния момент, освен в изключителни случаи - висока скорост, ниско слънце и др.Пак да кажа - тези свещи на антифриза имат ЕКУ. То следи напрежението на акумулатора. В момента в който то падне под 13.2 (почти съм сигурен че това е границата), една свещ спира. Тогава напрежението съответно се вдига. ЕКУ-то отчита по-високото напрежение в няколко последователни секунди, и отново включва тази свещ. Напрежението отново пада. ЕКУ отчита този пад, и отново спира свещта. Отново напрежението на акум. се повишава. И така зацикля, докато не се раздвижа и не вдигна обороти. Веднъж загрее ли колата, свещите спират, напрежението става над 14 волта, и няма никакви колебания. Просто заспива! Изводът за мен е че при празен ход на ДВГ , алтернатора не може да произведе необходимите за първоначалната консумация около 60 ампера и акумулатора малко по малко пада, докато в един момент едната свещ не изключи, и тогава алтернатора вече "смогва". Замалко. Този алтернатор е способен да произведе 70 ампера ток , но при поне 1500 оборота на ДВГ, и 120 при 6000. Така е според сервис мануал-а. Е, щом при 1500 са 70, колко са при 850? С консумация над 50 - нормално е да не може да смогне. Благодаря ви, за мен темата е приключена на този етап. Което не значи че другата седмица няма да ида при акумулаторджиите да проверят нещата - имам безплатна проверка в гаранционния срок на акумулатора. КИМИ - може ли с няколко думи да обясниш какво имаш предвид че през нощта протичат процеси на възобновяване - акумулатора се самозарежда ли ? Как точно става това? Химическия процес в акумулатора ми е непонятен, затова питам.
оги - дотук с всичко съм съгласен от последния ти пост с изключение на замисли се - ако има някъде по веригата на свещите ти утечка - при тази консумация може да се получи ГОЛЯМ пад от тези 50-тина ампера. това ми е идеята за различните вериги и съответно 50 А могат да доведат до много по голям спад на напрежение от 200 А по верига без проблем.затова подобни пропорционални ипредположения каквито правиш са мнооого несигурни и си остават само предположенияедит : най-добре иди на осцилоскоп + индукционни клещи да ти мерят тока в различните ситуации. Толко ли нямаш приятел с тези уреди, или направо при сервиз - може и за електроника
KIMI през нощта процеси протичат в минимални количества. И колкото по-студено, толкова по минимални. Истински процес протича като се вържеш на зарядното. А истински зареден акумулатор имаш като го заредиш в продължение на 10 часа със заряден ток равен на една десета от капацитета му. Или: 55 амперчаса - 10 часа с 5,5 ампера. Айде сега сметни за един ден два пъти по 15-тина минути с ток около 4,6 ампера, защото толкова е горе-долу от алтернатора без други консуматори и ще си обясниш недозареждането. А забравих - не е само зареждане, има и разреждане при паленето. Тия свещи са ламя. Това е шок за акумулатора. И него трябва да прибавиш в сметката. Явно пулсирането на оборотите се дължи на тези свещи. Обаче ако това е нормално, ще го пише някъде. Никой не написа, че е прочел нещо подобно. Не вярвам ЕКУ-то да е толкова тъпо, че да ръчка някоя свещ на всеки 5 сек.СЛЕДОВАТЕЛНО има проблемче. И то е някъде в: акумулатор, генератор, 6 бр. диоди, стабилизатор на напрежение и кабелите и връзките между тях. Истината е някъде там!
Коментар