Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Инструкции за работа с прост мултицет

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    Инструкции за работа с прост мултицет

    Ето снимка на средностатистически мултицет с китайски произход, цена 5-8 лева.Голямото кръгче в средата се върти за да се избере какво ще се мери. Да започнем наред, по часовниковата стрелка.1. Латинска буква главно V, последвана от вълнообразна черта тип "тилда" - Волтаж, променлив ток. В този обхват можем да измерваме напрежение м/у 2 точки. Можем да избираме му 2 обхвата - До 200, и до 750 волта. Измерването се прави като се допрат сондите стабилно в/у двете точки, и не се мърда. На Екрана ( 6 ) ще се появи показанието на напрежението м/у 2-те точки. 2. Буква "А" последвана от тире, под което има 3 точки - Ампераж, големина на тока, прав ток. ВНИМАНИЕ - При такова измерване уредът трябва да се свърже последователно на веригата по която тече ток. При по голям ток от този който сме избрали да мерим, ще изгори бушонът на уреда (200 милиампера в този случай), а при много по-голям ток, може да гръмне целия уред в ръцете ви и да причини наранявания! Затова бъдете особено внимателни с тези измервания, ако не сте професионалист! Никой не е застрахован Особено внимание обръщам на обхвата "10 A" - при него червената сонда трябва да се свърже на извод 10. При това измерване токът тече през незащитена верига!3. В този обхват можем да измерим диод, или дали м/у 2 точки може да премине ток, или дали даден кабел е здрав. Измерването се извършва когато се допрат сондите стабилно до 2 точки, ако има условия за протичане на ток, уредът "пищи". Ако мерим диод - когато уредът пищи - червената сонда показва положителния край на диода, а черната - отрицателния. 4. Гръцка буква "ОМЕГА" - В този обхват можем да мерим съпротивление м/у 2 точки, и по разни формули да си пресмятаме разни неща (учебник по физика). Измерването се прави като се допрат стабилно сондите до 2 точки. 5. Обхват за напрежение на прав ток - Мери се по същия начин като напрежение на променлив ток, с тази разлика че ако допрете червената сонда до отрицателния полюс, а черната до положителния, показанието на дисплея ще бъде изписано със знак МИНУС отпред.6. Това е екранчето на което се изписват показанията.7. Място за измерване на транзистори, в зависимост от това дали ПНП или НПН и така нататъка, в колите не се нуждаем от такива измервания.8. Традиционното място на което е включена червената сонда. Тук се правят всички измервания освен за големина на тока до 10 Ампера.9. Място на което е включена черната сонда. Тя винаги е включена там, независимо от измерванията10. Място на което е включена червената сонда в изключителен случай - измерване на голям ток - от 200 милиампера до 10 ампера - прав ток. Веригата е незащитена от бушон!11. Можем да измерваме и други неща, но точно с този уред... едва ли ... За темпаратурата - на мястото на сондите се включва термодвойка и така се мери температура. Другото даже не знам за какво беше, май е за кондензатори. ВАЖНО - УРЕД КАТО ТОЗИ В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ ДА НЕ СЕ ИЗПОЛЗВА ЗА ТОЧНО ИЗМЕРВАНЕ. КИТАЙСКИ Е! ПО-СКОРО ДА СЕ ИЗПОЛЗВА КАТО "ГОРЕ-ДОЛУ".Особености: При измерване на напрежение и съпротивление, е възможно измерваното да е повече от зададения обхват на уреда, в този случай в лявата част на екрана се изписва 1 , което се чете като "извън обхвата". Да се премине към по-голям обхват, ако е възможно. При измерване на съпротивление, задължително преди това да се измери за напрежение м/у двете точки в които ще мерим съпротивление. Напрежение не трябва да има!!! При измерване със зумерчето (3.), задължително сондите да се "пипнат" една с друга, за да сме сигурни че зумерчето не е дало фира, и ако писне, можем да преминем към измерване.Винаги поглеждайте на каква позиция е копчето за избор на обхват. Понякога стават грешки, които в моя случай бяха фатални за стария уред. Изпуши много привлекателно, а сондата се стопи... друга тема...Изключвайте уреда си след работа с него, батерията не държи кой знае колко, ако е оригиналната. А тя е китайска също!Винаги когато се очаква уредът да отчете нещо, например 12.30 волта, и покаже нула, задължително да се повтори, и дори потрети измерването за да сме сигурни че показанието е 0. Това е така защото понякога сондата "стъпва" на мръсно място, и все едно не е допряна. Ако търсим напрежение, и го отчетем още от първия път, значи го има, но ако не го отчетем отведнъж, не значи че го няма ! Същото е и с измерване със зумер (позиция 3.) - ако писне отведнъж - има верига, ако не писне - повтаряме, ако трябва и потретваме.Примерни измервания които можем да правим в автомобила си:- Измерване на напрежение - завъртаме копчето на "напрежение на прав ток", обхват - 20, и допираме червената сонда до мястото на което смятаме че трябва да има ток, например + на акумулатора, или захранваща жица на фара, или някоя друга жица. Черната сонда допираме на място на което сме сигурни че е МИНУС, например купето , или минуса на акумулатора. На екрана трябва да се изпише някакво напрежение, например 13.85. - Измерване дали нещо не тегли ток при загасена кола - сваляме отрицателния полюс на акумулатора, допираме една от двете сонди на извода на акумулатора, а другата - на свалената клема. Преди това трябва да се уверим че токът не е твърде голям , за да изгори уреда ни, като измерим през незащитената верига - червената сонда на позиция 10A! След като уредът отчете по-малко от 200 мА (<0.200, изписано на дисплея), можем да намалим обхвата и да направим ново, по-точно измерване. Пак напомням - точността точно при този уред клони към 0- Измерване дали по дадена жица идва ток - Червената сонда се допира до жицата по която смятаме че трябва да дойде тока, а черната - на който и да е черен кабел в колата, или на купето някъде. - Измерване за загуби на напрежение - обхват 20 волта прав ток, Черната сонда се допира до жицата по която би трябвало да има ток, и принципно я пипаме с червената сонда, но в този случай - с черната. В това време червената сонда се допира до + на акумулатора. Показанието на дисплея показва загубите м/у тези 2 точки. Това измерване е полезно когато мерим за загуби по фаровете. По същия начин се мери и на минусовата верига - едната сонда се допира до кабела който трябва да дава маса (да отвежда тока), а другата - до минус на акумулатора. Показанието на дисплея ще отчете загубата по минусовата верига. Този параграф едва ли го обясних добре, но толкова са ми възможностите.- Измерване дали някой кабел не е прекъснат - избираме обхват (3.) , пипваме сондите 1 в друга, за да се уверим че уредът ще писне, и след това допираме до две точки от кабела, м/у които мислим че е възможно да има прекъсване. Ако уредът писне - значи м/у тези 2 точки всичко е наред, има верига. ВНИМАНИЕ: При това измерване кабелът и изобщо точките които мерим не трябва да са под напрежение. Затова преди да го правим, мерим за напрежение по този кабел!- Измерване на консуматор (лампичка, крушка) - Избираме обхват "съпротивление, 200 ома", и допираме сондите в 2-та края на консуматора. Ако уредът отчете "1" (извън обхват), вероятно става въпрос за изгорял консуматор. Някои консуматори променят съпротивлението си когато се нагреят. Не съм казал но ще повторя - измерванията с такъв китайски уред като на снимката са крайно неточни! Не бива да се разчита на това какво поише на дисплея. Може да се разчита само на това дали пише 0, или е различно от нула, един вди има или няма ток, но не и точно колко. Не се сещам друго интересно за момента. Някой ако се сети - да добавя.
    Прикачени файлове

    #2
    Евала брато. Точно покрай моите проблеми с цд-то и акумулатора си купих един мултицет за 8 кинта. И въпреки супер тесните ми познания се справих да си измеря зарядния ток и консумацията при загасена кола.
    Fiat Croma 1.9 16v Mjet автомат

    Коментар


      #3
      пууу минал си се !, има и по 6 лева Yellow_Flash_Colorz_PDT_05

      Коментар


        #4
        Искам само да кажа, че измерванията с 3 мултицета, единия от които уж професионален, беше доста по голям с много повече копчалъци а и беше в сервиз за акумулатори, другия не знам какъв беше братчеда го измъкна от някъде и този който си купих бяха абсолютно аналогични. 0,5А при загасена кола и касетофон вързан по некадърен начин и 0,01А при свален касетофон. Просто и 3-те заковаха на 0,5А и след разкачането 0,01А. Тъй че мисля че не са чак толкова неточни........ китайските ментета.
        Fiat Croma 1.9 16v Mjet автомат

        Коментар


          #5
          noriaga написа:
          Искам само да кажа, че измерванията с 3 мултицета, единия от които уж професионален, беше доста по голям с много повече копчалъци а и беше в сервиз за акумулатори, другия не знам какъв беше братчеда го измъкна от някъде и този който си купих бяха абсолютно аналогични. 0,5А при загасена кола и касетофон вързан по некадърен начин и 0,01А при свален касетофон. Просто и 3-те заковаха на 0,5А и след разкачането 0,01А. Тъй че мисля че не са чак толкова неточни........ китайските ментета.
          Ето измервателни уреди на които може да вярвате повече отколкото на себе си:http://www.fluke.co.uk/comx/products...листите знаят за какво става въпрос, другите може и да не коментират

          Коментар


            #6
            noriaga написа:
            Тъй че мисля че не са чак толкова неточни........ китайските ментета.
            Ще споделя и моя опит - с моя уред измерих 13.7 на фара при работещ ДВГ, докато с УРЕДЪТ на ilkor (това наистина е УРЕДЪТ) , в същия момент измерихме 13.18. Така че..... зависи от екземпляра

            Коментар


              #7
              Основният проблем на китайските ментаци е, че нямат компенсатор за батерията. Намаляването на капацитета и се отразява моментално на измерваната стойност. За точни измервания, аз ползвам стрелкови уред с клас на точност 0.5. FLUKE са огън, но и цената им също - един приличен мултимер е около 300лв
              Fiat Marea 1.8i 16V
              Fiat Tipo 1.4i 8V
              Fiat Punto 1.6i 8V
              www.italauto-bg.net/forum/

              Коментар


                #8
                Уредът за който говори ogi28b беше китайски, но висок клас - комбинация от trueRMS мултиметър и оцилоскоп Иначе служебните са Fluke 187, но цената им е ужасна - навремето бяха по 800лв бройката.Евтините китайски уреди мерят сравнително добре постоянно напрежение и ток. Проблемът им е че калибрацията се извършва с един тример който после се залепва и точността на целия уред зависи от тази на тримера и залепването. Докато на споменатите по горе Fluke калибрацията става със софтуер през инфрачервения порт.

                Коментар


                  #9
                  Евтините китайски мултицети имат няколко недостатъка, но от друга страна вършат толкова работа, колкото и струват Имат ниско входно съпротивление = 1 Мом, което при змерване на напрежения с малък ток променя показанията доста, поради пада на напрежение при приложения товар от 1 Мом. За сравнение, качествените са с 10 Мом входно съпротивление. Евтините се влияят от батерията. Когато е нова - добре, но започне ли да се изтощава, се покачва показанието при измерване на напрежение и ток. На мен ми се е случвало с такъв мултицет да меря 12 В , а той показва 26 В . С други думи, ако не Ви показва колкото трябва, първо си проверете мултицета, после набеждавайте зарядното напрежение от динамото на колата А най-добре си намерете някой който се занимава професионално с електроника, да Ви замери това което искате с качествен мултицет. Ако зависеше от мен, тия мултицети с цени до 100-тина лева, щях да ги събера, да ги изсипя на Варненската магистрала, и да пусна валяците да ги омачкат
                  Основния закон на овчедушието е, че когато всеки си трае и се скатава, с течение на времето всички се оказват под ножа.

                  Коментар


                    #10
                    Ето още малко от това което ми се случи: отивам в представителство на една фирма, и казвам на човека. "Абе бат’се я тука дай да ви’име к’во зарежда тоа алтернатор че е нов, па не го знам читав ли е, не е ли..." И онзи вади един уред точно като тоя моя снимания, с други думи - боклук от най-долен клас. И мери - 13.01, 13.02.... И вика "ооооо-о-о-о-о-о-о мноооо е зле тоя алтернатор, той въобще не зарежда като хората, още няколко паления и ще трябва да взимаш акумулатор, ако караш и на фарове...." Аз - и си бих камшиците, ама после викам абе я да си видя аз с моя уред, включвам го - 14.16 - непоклатимо. Включих всички възможни консуматори - светлините на дълги (Х4+Х1), предни и задни фарове за мъгла, задни реотани + огледала, парно, климатик, перка на радиатора.... меря - 13.77. А онзи - без никакви консуматори - 13.01. Така че.....
                    Dido_Lyubenov написа:
                    вършат толкова работа, колкото и струват

                    Коментар


                      #11
                      Реших и аз да се включа в темата с едно малко допълнение. А именно как се мери със стрелкови уред. В часовете по ел. измервания работихме само с такива и понякога (макар и все по рядко) може да ни се наложи да ползваме такъв. Голямо заблуждание е че стрелковите уреди са по НЕточни от електронните. Дори старите руски уреди с клас на точност 0.2 , 0.5 превъзхождат по точност много от по-скъпите дигитални. Разбирасе за професионална работа с такива се налага да се знаят доста неща за тях и това ги прави все по рядко приложими. За употреба у дома и колата трябва да се спазват някои правила. Реда на работа е като писания по-горе:-пристединяване на сондите-избор на характера на изм. величина-избор на обхват-определяне на актуална скала-определяне константата на уреда-измерване и отчитане на величинатаПроблемите най-често идват при избора на скала и определяне на константата. Как става това. Тъй като е невъзможно да се поберат толкова скали колкото са обхватите на уреда, за няколко обхвата от една величина се използва една скала (може и повече) От тук следва и че колкото по-нисък ни е обхвата, толкова по-точно мерим. За да може една скала да се позва за няколко обхвата се изполва така наречената константа на уреда. Тя е равна на избрания обхват/броя скални деления Пример: На този уред скалата V,mA служи както за измерване на големина на ток, така и на напрежение при това е еднаква за различните обхвати (в случая за улеснение са написани стойностите при различните обхвати)Нашата скала е със 50 деления. Да речем че ще мерим на обхват 10V по формулата 10/50 = 0.2v/дел. т.е. на едно скално деление отговарят 0.2V. И ако имам да речем показание от 20 деления, умножаваме по константата която в случая е 0.2 и получаваме 4V.На стрелковите уреди се отчитат деления! Не волтове, ампери и каквото и да е друго.*При измерване на съпротивление уредът трябва да бъде калибриран преди всяко измерване. Това се осъществява като в обхват за съпротивление се допрат двете сонди и с помоща на потенциометъра (обикновено отляво или отдясно на кутията) стрелката на уреда се доближи най - близко до 0 -та *При отчитане на деления стрелката на уреда се гледа така че да е на една линия с отражението от огледалцето зад скалата.това е за което се сещам за сега
                      Fiat Brava SX 1.2 16V 82 h.p.


                      Когато целта е всичко и пътят е без значение!

                      Коментар


                        #12
                        Interceptor написа:
                        ... Голямо заблуждание е че стрелковите уреди са по НЕточни от електронните. Дори старите руски уреди с клас на точност 0.2 , 0.5 превъзхождат по точност много от по-скъпите дигитални.*При измерване на съпротивление уредът трябва да бъде калибриран преди всяко измерване. Това се осъществява като в обхват за съпротивление се допрат двете сонди и с помоща на потенциометъра (обикновено отляво или отдясно на кутията) стрелката на уреда се доближи най - близко до 0 -та *При отчитане на деления стрелката на уреда се гледа така че да е на една линия с отражението от огледалцето зад скалата.
                        Tемата е добра като идея, но идеята да се пишат глупости не е чак толкова добра!За да се избегнат подробности, които ще отегчат запознатите с материята и едва ли ще се разберат от останалите ще ти подскажа какво току-що си написал:Стрелковите уреди са по-точни или поне толкова точни колкото и цифровите... стига окомерът да е с точност поне колкото на един 12 разреден АЦП (Аналогово Цифров Преобразувател)Коментарът по-нататък е излишен.

                        Коментар


                          #13
                          BLUEBiRD написа:
                          Interceptor написа:
                          ... Голямо заблуждание е че стрелковите уреди са по НЕточни от електронните. Дори старите руски уреди с клас на точност 0.2 , 0.5 превъзхождат по точност много от по-скъпите дигитални.*При измерване на съпротивление уредът трябва да бъде калибриран преди всяко измерване. Това се осъществява като в обхват за съпротивление се допрат двете сонди и с помоща на потенциометъра (обикновено отляво или отдясно на кутията) стрелката на уреда се доближи най - близко до 0 -та *При отчитане на деления стрелката на уреда се гледа така че да е на една линия с отражението от огледалцето зад скалата.
                          Tемата е добра като идея, но идеята да се пишат глупости не е чак толкова добра!За да се избегнат подробности, които ще отегчат запознатите с материята и едва ли ще се разберат от останалите ще ти подскажа какво току-що си написал:Стрелковите уреди са по-точни или поне толкова точни колкото и цифровите... стига окомерът да е с точност поне колкото на един 12 разреден АЦП (Аналогово Цифров Преобразувател)Коментарът по-нататък е излишен.
                          Основния закон на овчедушието е, че когато всеки си трае и се скатава, с течение на времето всички се оказват под ножа.

                          Коментар


                            #14
                            Interceptor написа:
                            Реших и аз да се включа в темата с едно малко допълнение. ....
                            Добре си направил, но специално уреда, който си посочил е трагедия. Най-малкото, съпротивлението му трябва да е поне 20кOm/V. Да не говорим, че без огледалце, шанса "окомера" да ни подведе е много голям
                            Fiat Marea 1.8i 16V
                            Fiat Tipo 1.4i 8V
                            Fiat Punto 1.6i 8V
                            www.italauto-bg.net/forum/

                            Коментар


                              #15
                              Може ли да добавя и аз нещо. Винаги ако не знаете какво точно мерите - започвайте от най-високия обхват и след това слизайте надолу. НИКОГА не превключвайте обхвата на уреда, ако на клемите на уреда има напрежение или ток. Преквлючването да става когато поне едната клема е махната от източника. Ако ще мерите напрежение но не знаете какво е - Започвате от променлив обхват и най високия диапазон - 750V. И така надолу докато се убедите дали е променливо или постоянно и точната му стойност след това. Ако имзерваната стойност е постоянна величина а вие сте на променлив обхват - няма да има показание поради вградение ГРЕЦ вътре. Тогава минавате на ПОСТОЯННО - DC. Пак от най-високата стойност. Някои уреди имат вградени защити при измерване на по големи стойности на по-малък обхват, ама не е добре да пробвате колко са бързи и издържливи. С Този уред не можете да мерите тока на консумация от генератора към всички консуматори. Може да мерите тока на заряд на акумулатора. Не мерете с него колко ви дърпа стартера - това ще ви е последното измерване с този уред и тази ръка евентуално.....Не пробвайте зумер за измерване на верига - ако не сте се убедили че по тази верига на протича ток. и още много неща мога да пиша ... ама дали ще има кой да ги чете....Стрелкови уреди - трябва да имат задължително клас на точност - не по голям от 5, с такава стойност не знам каква стойност ще плучиш дори ако мериш един акумулатор.Класа на точност е много важна стойност определяща допустимата грешка на уреда, получена от неговата собствена консумация и неточност на измервателната му система.цифра 1,5 върху знак = е за постоянни велични - демек постоянен ток и напрежение. цифра 1,5 върху знак ~ е за променливи величини - демек променлив ток и напрежение. Променливо е напрежението в мрежата, постоянно е в автомобила.
                              Fiat Palio Weekend TD70
                              ПО ВАЖНОТО ОТ РАЗДЕЛ "ДИЗЕЛ"

                              Коментар

                              Working...
                              X